HTML

Vaszari Tamás

Tisztelt Látogató! Amikor ezt a blogot életre hívtam, akkor sokat gondolkodtam azon, hogy miről is kellene szólnia. Végül úgy döntöttem, hogy mindent leírok, ami a múltban hatással volt rám. Szívből remélem, hogy az olvasottak Önre is inspirálólag hatnak majd! Az egyes témákat a saját véleményemmel is kiegészítettem, és arra kérem a Kedves Olvasót, hogy ha Önben megfogalmazódik valami, akkor írja meg nyugodtan! Hátha új gondolatokat ébreszt vele valaki másban is… Köszönettel: Vaszari Tamás

Címkék

ajándékozás (1) Aliyev (1) Amazon.com (1) apple (1) arculattervezés (1) árpolitika (1) ártárgyalás (1) ártárgyalás tréning (1) aspirációs csoport (1) aspirációs csoportok (2) atomenergia (2) aukció (1) autóipar (1) Azerbajdzsán (1) A művészet mint üzlet (1) befektetés (6) benjamin graham (1) brand (1) brandépítés (1) branding (2) BRM (1) Bulgária (1) business relationship management (1) business school (1) Carmine Gallo (1) cégér (1) céges honlap (1) cégtörténet (1) cégvezetés (1) cellular organisation (1) Chris Anderson (1) CMS (1) dekoráció (1) demográfiai hatások (1) demonstratív fogyasztás (1) demotgráfia (1) deomgráfiai hatások az ingatlanpiacon (1) design (1) diplomácia (1) divat (1) Dr Törőcsik Mária (1) elemzés (1) elhelyezkedés (1) erőműépítés (2) értékesítés (8) értékesítés-orientált (1) értékesítési ismeretek (1) értékesítési technikák (4) étterem-marketing (1) felnőtt (1) felnőttképzés (1) fogyasztói aspirációk (1) fogyasztói döntések (1) fogyasztói magatartás (4) framework (1) gazdaságfejlesztés (3) gazdasági helyzet (1) gazdasági válság (2) GLOBE (2) Győr (1) gyűjtés (1) hitel (1) Hofstede (1) homlokzat (1) honlap (1) honlapkészítés (1) Hosszú farok (1) identitáspolitika (1) imázs (1) ingatlan (4) ingatlanbefektetés (5) Ingatlanbefektetés- és menedzsment (1) ingatlanbefektetés és menedzsment (2) ingatlanfejlesztés (1) ingatlanpia (1) ingatlanpiaci elemzés (1) ingatlanszektor (1) innováció (3) innováció-menedzsment (1) inside-out (1) Jan Carlzon (1) Kaluga (1) kapcsolatmenedzsment (1) kapitalizmus (1) karrier (1) Kautz konferencia (1) Kelet-Európa (3) kereskedelem (1) kirakat (1) kisbefektetők (1) kisvállalkozás (2) KKV (1) klaszter (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) konferencia beszámoló (1) könyvajánló (6) korrupció (1) kovács tünde (2) Közép-Európa (2) közép-Kelet-Európa (2) közgazdaságtan (5) közgazdasátan (1) kultúrgazdaság (1) lakáspiac (1) Lapítsd le a piramist! (1) long tail (1) luxus (1) luxusipar (1) magyar-orosz kapcsolatok (2) márkaépítés (1) marketing (16) marketingstratégia (1) marx (1) másodlagos piac (1) megapolisz (1) menedzsment (10) Mercedes-Benz (1) Mintzberg (1) molinó (1) Moszkva (1) MSPR Üzleti Iskola (1) Műgyűjteni de hogyan? (1) műgyűjtés (3) műgyűjtó (1) műgyűjtő (1) műkereskedelem (2) munkatapasztalat (1) munkavállalás (1) műtárgypiac (1) művészet (1) nagyvállalatok (1) német-orosz kapcsolatok (1) Németország (1) nemzeti identitás (1) Nemzetközi kapcsolatok (3) önkormányzati rendszerek (1) online marketing (1) orosz-azeri kapcsolatok (1) orosz-német kapcsolatok (1) Oroszország (14) Oroszország fejlesztési stratégiája (1) orosz fiatalok (1) orosz gazdaság (1) Orosz gazdaságfejlesztés (1) orosz identitáspolitika (1) orosz közigazgatás (1) orosz közigazgatási rendszer (1) orosz önkormányzatok (1) orosz regionális politika (1) orosz vidék (3) összehasonlító elemzés (1) outside-in (1) Paks II (2) pénzügyi ismeretek (1) pénzügyi műveltség (1) piaci verseny (1) PR (1) prezentáció (2) prezentációtechnika (1) professzionális értékesítés (2) Professzionális értékesítés (1) programozás (1) promóció (1) protokoll (1) Pro Minoritate (1) Putyin (2) Putyin-adminisztráció (1) Rába (1) recenzió (4) Rechnitzer János (1) regionális gazdasgáfejlesztés (1) reklám (2) rendezvényszervezés (1) sales (2) self branding (1) spin-off (1) start-up (3) startup (1) státusszimbólumok (1) Steve Jobs (2) steve jobs (1) stratégia (2) stratégiai tervezés (1) stratégiamenedzsment (2) szakmai gyakorlat (1) szejtes szerkezet (1) személyes értékesítés (1) szervezeti kultúra (1) Szkolkovo (1) szociológia (2) tárgyalástecnika (1) társadalomfejlődés (1) településhálózat (1) településmarketing (1) térelmélet (1) termeléscentrikus (1) történelem (1) tréning (1) tudásmenedzsment (4) turizmusmarketing (1) üzletfejlesztés (1) üzleti angyal (1) üzleti tervezés (1) vagyonteremtés (1) vagyon teremtés (1) vállakozás (1) vállalatirányítás (7) vállalati evolúció (1) vállalati struktúra (1) vállalatvezetés (2) vállalkozás (3) vállalkozásfejlesztés (3) válság (1) válságmenedzsment (1) változásmenedzsment (1) városfejlődés (3) vásárlási döntések (1) vaszari andrás (1) vendéglátás (3) Vendéglátás-marketing (1) vendéglátás-marketing (10) vendéglátóipar (5) vendéglátó ipar (1) versenyképesség (2) vevőszolgálat (1) vezetés (1) Vezetéstudomány (1) vezetői kompetenciák (2) vezetőképzés (2) vidék (1) vidékfejlődés (2) weboldal (1) XXI. század (1) Címkefelhő

Friss topikok

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Demográfiai hatások az ingatlanpiacon

2013.11.04. 14:00 :: Tamas Vaszari

Az alábbi bejegyzésben arra teszek kísérletet, hogy összegyűjtsem a Magyarországon ma végbemenő demográfiai változások ingatlanpiaci hatásait.

Az első, és szerintem legfontosabb tényező a kivándorlás. Ami óta Magyarország 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, a fiatalok elvándorlása nagymértékben felerősödött. Addíg is sokan indultak el Amerikába, Németországba vagy Olaszországba szerencsét próbálni, de a munkaerő szabad áramlása tovább gyorsította ezt a folyamatot. A kivándorlás ráadásul a fiatal, nyelveket beszélő, iskolázott emberek körében volt a legnagyobb arányú, hiszen az ő esetükben reális esély van arra, hogy Nyugaton néhány év múlva egy sokkal jobb életet teremtsenek maguknak annál, mint ami itthon várna rájuk. Ugyanakkor lehetetlen, hogy 350-500 ezer ember eltűnése egy 10 milliós országból ne rázza meg annak gazdaságát. Ez a tömeg ugyanis nem csak emberekként, de fogyasztókként, sőt, ingatlanfogyasztókként is definiálható. Ez pedig azt jelenti, hogy ez a közel félmillió fiatal immár nem Magyarországon veszi majd meg az első lakását, sőt, a későbbi, családalapításhoz szükséges nagyobb ingatlanokat sem. Az ingatlanfejlesztők ennyivel kevesebb megbízásra számíthatnak, az állam pedig ennyivel kevesebb adóbevételhez fog jutni. A jelenség további következménye lesz, hogy a meglévő lakásállomány is elégségesnek bizonyul, ezért egy kínálati piac alakul majd ki, amely ahhoz vezet, hogy az árak tartósan alacsonyak maradnak.

A második, az előbbi hatást kissé tompító tényező az életszínvonal javulása. Hiába van már 5 éve válság és stagnálás, az a tény ezért vitán felül áll, hogy az életszínvonal, ha csak lassan is, de azért folyamatosan emelkedik. Az emberek egyre kényelmesebben élnek, s egyre több dolgot engedhetnek meg maguknak. A családi otthonokban szépen, lassan általánossá válik a nappali, a gyerekek külön szobát kapnak, itt-ott megjelenik a dolgozó, a konyhától külön álló ebédlő és a gardróbhelyiség is. Egyre ritkább, hogy több generáció éljen egymás hegyén-hátán egy kis lakásban, mert a fiatalok, még ha súlyos hitelterhek vállalásával is, de igyekeznek saját otthont teremteni maguknak. Az egy főre jutó átlagos lakóterület tehát egyre nagyobb, ami viszont mégiscsak egyfajta ingatlanpiaci kereslethez vezet.

A harmadik társadalmi jelenség a családszerkezet megváltozása. Szomorú dolog kimondani és leírni, de az élethosszig tartó házastársi kapcsolatra épül családmodell egyre kevésbé népszerű. A házasságok 70 százaléka felbomlik, ami egyben azt is jelenti, hogy a korábban együtt élő emberek szétköltöznek. Ehhez ismét csak lakások kellenek. Ma Magyarországon a háztartások átlagos létszáma 2,7 fő, ami fokozatosan 2 főre fog csökkenni. A folyamat időbeli kiterjedését egyelőre nem tudom meghatározni, de a jelenség vitathatatlanul létezik. Az egy lakásra jutó egyre kevesebb lakó persze nem csak a válásoknak köszönhető. Ezt erősítik az egyedül maradt özvegyek és a szinglik is, akik az egyszemélyes háztartások legtipikusabb lakóinak tekinthetők.

Az országon belüli migráció szintén hatással van az ingatlanpiaci keresletre. Egy embernek általában egy lakhelyre van szüksége, az azonban már korántsem mindegy, hogy ez hol található. A gazdaságilag elmaradott régiókból az emberek szívesebben költöznek a jobban prosperáló területekre, ahol először bérlőként, majd később vevőként jelennek meg. Az elvándorlás viszont a másik oldalon tovább erősíti a leszakadást, és az ingatlanpiac hanyatlását.

A fenti hatás csak néhány azok közül, amelyek hatással vannak e szektor működésére. Számos egyéb jelenség létezik még, amelyeket figyelembe kell venni, de a legfontosabbakat, azt gondolom, hogy a fentiekben megemlítettem. Bízom benne, hogy a leírtak hasznosnak bizonyulnak, és hozzájárulnak majd a jobb döntések meghozatalához.

A képre kattintva a könyv merendelhető a kiadótól!

Szólj hozzá!

Címkék: ingatlan befektetés lakáspiac ingatlanbefektetés ingatlanbefektetés és menedzsment ingatlanpia ingatlanpiaci elemzés demotgráfia demográfiai hatások deomgráfiai hatások az ingatlanpiacon

A bejegyzés trackback címe:

https://vaszaritamas.blog.hu/api/trackback/id/tr35600042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.