HTML

Vaszari Tamás

Tisztelt Látogató! Amikor ezt a blogot életre hívtam, akkor sokat gondolkodtam azon, hogy miről is kellene szólnia. Végül úgy döntöttem, hogy mindent leírok, ami a múltban hatással volt rám. Szívből remélem, hogy az olvasottak Önre is inspirálólag hatnak majd! Az egyes témákat a saját véleményemmel is kiegészítettem, és arra kérem a Kedves Olvasót, hogy ha Önben megfogalmazódik valami, akkor írja meg nyugodtan! Hátha új gondolatokat ébreszt vele valaki másban is… Köszönettel: Vaszari Tamás

Címkék

ajándékozás (1) Aliyev (1) Amazon.com (1) apple (1) arculattervezés (1) árpolitika (1) ártárgyalás (1) ártárgyalás tréning (1) aspirációs csoport (1) aspirációs csoportok (2) atomenergia (2) aukció (1) autóipar (1) Azerbajdzsán (1) A művészet mint üzlet (1) befektetés (6) benjamin graham (1) brand (1) brandépítés (1) branding (2) BRM (1) Bulgária (1) business relationship management (1) business school (1) Carmine Gallo (1) cégér (1) céges honlap (1) cégtörténet (1) cégvezetés (1) cellular organisation (1) Chris Anderson (1) CMS (1) dekoráció (1) demográfiai hatások (1) demonstratív fogyasztás (1) demotgráfia (1) deomgráfiai hatások az ingatlanpiacon (1) design (1) diplomácia (1) divat (1) Dr Törőcsik Mária (1) elemzés (1) elhelyezkedés (1) erőműépítés (2) értékesítés (8) értékesítés-orientált (1) értékesítési ismeretek (1) értékesítési technikák (4) étterem-marketing (1) felnőtt (1) felnőttképzés (1) fogyasztói aspirációk (1) fogyasztói döntések (1) fogyasztói magatartás (4) framework (1) gazdaságfejlesztés (3) gazdasági helyzet (1) gazdasági válság (2) GLOBE (2) Győr (1) gyűjtés (1) hitel (1) Hofstede (1) homlokzat (1) honlap (1) honlapkészítés (1) Hosszú farok (1) identitáspolitika (1) imázs (1) ingatlan (4) ingatlanbefektetés (5) Ingatlanbefektetés- és menedzsment (1) ingatlanbefektetés és menedzsment (2) ingatlanfejlesztés (1) ingatlanpia (1) ingatlanpiaci elemzés (1) ingatlanszektor (1) innováció (3) innováció-menedzsment (1) inside-out (1) Jan Carlzon (1) Kaluga (1) kapcsolatmenedzsment (1) kapitalizmus (1) karrier (1) Kautz konferencia (1) Kelet-Európa (3) kereskedelem (1) kirakat (1) kisbefektetők (1) kisvállalkozás (2) KKV (1) klaszter (1) kockázat (1) kockázati tőke (1) konferencia beszámoló (1) könyvajánló (6) korrupció (1) kovács tünde (2) Közép-Európa (2) közép-Kelet-Európa (2) közgazdaságtan (5) közgazdasátan (1) kultúrgazdaság (1) lakáspiac (1) Lapítsd le a piramist! (1) long tail (1) luxus (1) luxusipar (1) magyar-orosz kapcsolatok (2) márkaépítés (1) marketing (16) marketingstratégia (1) marx (1) másodlagos piac (1) megapolisz (1) menedzsment (10) Mercedes-Benz (1) Mintzberg (1) molinó (1) Moszkva (1) MSPR Üzleti Iskola (1) Műgyűjteni de hogyan? (1) műgyűjtés (3) műgyűjtó (1) műgyűjtő (1) műkereskedelem (2) munkatapasztalat (1) munkavállalás (1) műtárgypiac (1) művészet (1) nagyvállalatok (1) német-orosz kapcsolatok (1) Németország (1) nemzeti identitás (1) Nemzetközi kapcsolatok (3) önkormányzati rendszerek (1) online marketing (1) orosz-azeri kapcsolatok (1) orosz-német kapcsolatok (1) Oroszország (14) Oroszország fejlesztési stratégiája (1) orosz fiatalok (1) orosz gazdaság (1) Orosz gazdaságfejlesztés (1) orosz identitáspolitika (1) orosz közigazgatás (1) orosz közigazgatási rendszer (1) orosz önkormányzatok (1) orosz regionális politika (1) orosz vidék (3) összehasonlító elemzés (1) outside-in (1) Paks II (2) pénzügyi ismeretek (1) pénzügyi műveltség (1) piaci verseny (1) PR (1) prezentáció (2) prezentációtechnika (1) Professzionális értékesítés (1) professzionális értékesítés (2) programozás (1) promóció (1) protokoll (1) Pro Minoritate (1) Putyin (2) Putyin-adminisztráció (1) Rába (1) recenzió (4) Rechnitzer János (1) regionális gazdasgáfejlesztés (1) reklám (2) rendezvényszervezés (1) sales (2) self branding (1) spin-off (1) start-up (3) startup (1) státusszimbólumok (1) steve jobs (1) Steve Jobs (2) stratégia (2) stratégiai tervezés (1) stratégiamenedzsment (2) szakmai gyakorlat (1) szejtes szerkezet (1) személyes értékesítés (1) szervezeti kultúra (1) Szkolkovo (1) szociológia (2) tárgyalástecnika (1) társadalomfejlődés (1) településhálózat (1) településmarketing (1) térelmélet (1) termeléscentrikus (1) történelem (1) tréning (1) tudásmenedzsment (4) turizmusmarketing (1) üzletfejlesztés (1) üzleti angyal (1) üzleti tervezés (1) vagyonteremtés (1) vagyon teremtés (1) vállakozás (1) vállalatirányítás (7) vállalati evolúció (1) vállalati struktúra (1) vállalatvezetés (2) vállalkozás (3) vállalkozásfejlesztés (3) válság (1) válságmenedzsment (1) változásmenedzsment (1) városfejlődés (3) vásárlási döntések (1) vaszari andrás (1) vendéglátás (3) Vendéglátás-marketing (1) vendéglátás-marketing (10) vendéglátóipar (5) vendéglátó ipar (1) versenyképesség (2) vevőszolgálat (1) vezetés (1) Vezetéstudomány (1) vezetői kompetenciák (2) vezetőképzés (2) vidék (1) vidékfejlődés (2) weboldal (1) XXI. század (1) Címkefelhő

Friss topikok

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Jelenség vagy divat? Amit a start-up cégekről tudni kell…

2014.05.02. 10:40 :: Tamas Vaszari

Természetes dolog, hogy egy jó ötletre alapozva nap, mint nap alakulnak új cégek. A kérdés csak az, hogy ezek közül melyeket nevezhetünk start-up, vagy spin-off cégeknek?

Régen a cégek egyet jelentettek a bennük lévő erőforrásokkal: a gépekkel, az épületekkel és az ott dolgozó munkásokkal. Egy gyár annyit ért, amekkora a tulajdonában lévő eszközök értéke volt. Később aztán a cégérték elvált a materiális vagyontárgyak összegétől, és helyet kaptak benne az immateriális javak is. A gazdasági szereplők rájöttek, hogy egy jóhírű cég többet ér egy olyannál, amiben nem bíznak a vevők; egy olyan vállalat pedig, amelyben nagy tudású munkatársak dolgoznak, nagyobb potenciált rejt magában annál, ahol nincsenek innovatív ötletek.

Ma már ott tartunk, hogy egy olyan vállalkozás is esélyes lehet a világsikerre, amelyik szinte kizárólag az immateriális erőforrásokra épít. Egy ügyes csapat egy garázsból is forradalmasíthatja az informatikát, vagy kidolgozhat egy új eljárást, gyártástechnológiát. Ez a tény itt, Közép-Európában különösen fontos, hiszen a mi, tőkeszegény régiónkban mindig is az jelentette a legnagyobb problémát, hogy hiába álltak rendelkezésre kitűnő szakemberek, nem volt miből beruházni. Végre itt a lehetőség, amelynek köszönhetően végre a mi térségünk is labdába rúghat! A kérdés csak az, hogy a labda milyen messzire repül, és végre célba talál-e?

 

Legyen hát Budapest a Világ start-up fővárosa! A start-up cégek általában valamilyen K+F eredményre épülnek, a spin-off vállalkozások pedig egy cégből vagy egyetemi projektből kiválva kelnek önálló életre. A cél, hogy az innováció saját lábra álljon, és először csak önfenntartó gazdasági egységgé, később pedig egy jól prosperáló, tudás-intenzív céggé fejlődjön.

Tudnunk kell azonban, hogy rengeteg ötlet születik, de ezek közül csak néhány bizonyul életképesnek. Sőt, ha még életképesnek is bizonyul, nem biztos, hogy start-up lesz belőle! Az induló vállalkozások többsége (például: egy sarki fagylaltozó) nem hordozza magában a robbanásszerű növekedés esélyét, hanem csak néhány olyan akad, amely akkora újításra épük, ami megteremti a kiugrás lehetőségét. Ahhoz, hogy a fenti kérdésre választ kapjunk, először le kell ellenőrizni a modell életképességét. Ezt a tevékenységet validálásnak nevezzük. A validálás célja, hogy az első 3 hónap során választ adjon a következő kérdésre: vajon az ötlet biztos bukás lesz-e, vagy pedig van esélye a sikerre. Ennek igazolására többféle módszer is létezik: a prototípus elkészítésétől kezdve a piacelemzésig. Ebben a szakaszban a cég még nem működik, ezért a projekt fenntartása sem kerül sokba. Egyedül az alapítók megélhetését és a legalapvetőbb tárgyi eszközök beszerzését kell biztosítani. Ezt, a legelső periódust magvető szakasznak is nevezzük, amelyre a legtöbb esetben a saját vagy családi megtakarítások, illetve az ún. üzleti angyalok biztosítják a fedezetet. Ha üzleti angyalokat keresünk, akkor először a saját magunk számára is érdemes megfogalmazni azt az információt, amit szeretnénk eladni nekik. Az ő első kérdésük ugyanis az lesz, hogy az új ötlet milyen problémára jelent megoldást, vagyis: mi az a PAIN (fájdalom), amelyet el tudunk mulasztani?

A megvető szakasz után következik az inkubációs szakasz, amely körülbelül 1 évig tart. Nagyon fontos, hogy erre csak akkor kerülhet sor, ha az ötlet életképességét sikerült bebizonyítani, mivel a költségek ettől a ponttól kezdve ugrásszerűen megnőnek. Az inkubációs szakaszban megalakul a cég, és feláll a szervezet. A cél, hogy sikerüljön eljutni addig a pontig, ahol már a kockázati tőkebefektetők megjelenésére is számítani lehet.

A kockázati tőkebefektetők már működő cégeket keresnek, amelyeket 5-8 éven keresztül finanszíroznak. A módszerük lényege, hogy kisebbségi tulajdonrészt vásárolnak, és a cégméret növekedéséből igyekeznek profitálni. A kockázati tőkebefektető bevonása azonban nem való mindenkinek! A befektető ugyanis szeretné biztonságban tudni a pénzért, s ezért folyamatosan monitorozni, ellenőrizni fogja a céget és a benne dolgozó alapítókat, ami a függetlenség és az önállóság elvesztésével jár. Ráadásul, a befektető a saját irányvonalát fogja erőltetni, ami azt jelenti, hogy növekedési kényszer alatt tartja a céget. Számára a kötelezően elvárt minimum az éves 20-25%-os bővülés. A kockázati tők tulajdonosa ugyanis a tulajdoni hányadának értékesítéséből szeretne profitálni (más néven: az EXIT-ből), ezért elemi érdeke, hogy a cég az 5-8 éves periódus végére minél többet érjen. Ha nincs rá esély, hogy a növekedés megvalósuljon, akkor a befektető leteszi a céget, és újabb lehetőségek után néz. Ugyanakkor, naivitásra vallana azt gondolni, hogy egy profi könnyen veszni hagyná a befektetését! Mindent el fog követni annak érdekében, hogy ez ne történjen meg. Ez azt jelenti, hogy akár még arra is sor kerülhet, hogy a saját cégükből kiteszik az alapítókat, és tehetségesebb menedzsereket hoznak a helyükbe.

A fenti eset azonban ritka. Valószínűbb, hogy a megállapodás után akár az üzleti angyalokkal, akár a kockázati tőkebefektetőkkel egy kölcsönösen előnyös, jó hangulatú együttműködés veszi kezdetét. Az ilyen kooperáció szinte már olyan lesz, mint egy házasság, ezért nem mindegy, hogy a start-up cég milyen befektetőt választ magának! A tőketulajdonosok ugyanis a legtöbb esetben kiválasztanak maguknak egy iparágat (például: az informatikát vagy a gyógyszeripart), és abban keresnek maguknak projekteket. Erre a specializációra azért kerül sor, mert ők maguk is részt vesznek a cég felvirágoztatásában, amelyhez kapcsolatrendszerre és vezetési, szervezési tudásra van szükségük. A start-upok alapítói ugyanis a legtöbb esetben az általuk kitalált új eljárásra, vagy ötletre helyezik a hangsúlyt, és időbe telik, amíg megértik, hogy a sikeres céghez sikeres marketing és értékesítési eredményekre is szükség van. A valódi sikert ugyanis soha nem a szakmai elismerések, vagy a barátok vállveregetései jelentik, hanem minden esetben az értékesítésből származó üzleti eredmények.

Forrás: A fenti blogbejegyzés a BKIK épületében 2014. április 29.-én elhangzott Te is lehetsz start-up! c. konferencián elhangzott előadások alapján készült.

1 komment

Címkék: startup vállalkozás kockázati tőke üzleti angyal vállalkozásfejlesztés start-up

A bejegyzés trackback címe:

https://vaszaritamas.blog.hu/api/trackback/id/tr946103583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Tünde · http://kovacstunde.hu/ 2014.05.04. 16:07:01

Amint a bejegyzésből kitűnik a start-up cég egy jó ötlet megvalósitása és profi értékesítés-marketing mubka együtthatásaként jöhet létre. Egy jó ötletet megvalósítani és utánna eladni és ezzel gyorsan növekvő nyereségre szertenni világon nap-mint nap alakuló cégek százezrei közül csupán néhány század ezreléknek sikerül. Ezeknek a híre aztán bejárja a világot és csodáljuk ragyogó teljesítményének üstökösi ívelését.